Slik lager du en profesjonell markedsplan som garantert gir deg gode resultater


Uten smarte strategiske mål er det umulig å velge riktig taktikk for å vinne. Det er det samme som å gå i krigen uten å ha kartlagt terrenget, motstanderens styrker og svakheter, egne ferdigheter og muligheter for å vinne. Hvem hadde turt å stå i frontlinjen i en slik krig?
Mange ledere roper om vekst og ber salgs- og markedsavdelingen komme opp med en markedsplan for å nå et bestemt mål (f.eks. 10% vekst). Men en markedsplan handler om valg av virkemidler (Taktikk) for å oppnå ønsket endring (Strategi) basert på innsikt og kunnskap (Diagnostikk) – som i sin tur skal resultere i måloppnåelse.
Økt omsetning eller økt markedsandel er IKKE et strategisk mål og kan ikke legges til grunn for en markedsplan.
Dessverre er det dette som ofte kjennetegner måten mange jobber på.
Valg av taktikk må bestå av helt spesifikke og klare tiltak som svarer på smarte strategiske mål. Hva disse målene er, avhenger av hva din innsikt om markedet forteller deg at du må endre, og kan f.eks. bestå av økt kjennskap, økt preferanse og endring av assosiasjoner til din virksomhet eller dine merkevarer.
Start med innsikt og kunnskap om markedets behov, smerter, ønskede gevinster. Segmenter markedet etter behov og lag deretter en strategiplan med valg av målgrupper, posisjonering, identitet/personlighet og smarte strategiske mål. Til slutt velger du hvilke taktiske grep du må ta i bruk for å nå dine mål – med produkt, pris, distribusjon og kommunikasjon som virkemidler.
Denne metodikken for å etablere en markedsplan er veletablert blant virksomheter over hele verden, og startet med Neil McElroys memo fra 1931, som handler om disse tre fasene i arbeidet med å etablere en markedsorientert markedsplan:
  • Diagnostikk
  • Strategi
  • Taktikk
 
Kommunikasjon som snakker til hjertet og hodet gir best resultat over tid.
En stor studie utført av Peter Field og Les Binet fra Storbritannia? (?2013?) ??–?? ?basert på The IPA Databank med over 1? ?200? ?case studier levert til IPA´s Effectivness Awards konkurranse siden 1980? ??–?? ?viser at den største veksten ble oppnådd for merkevarer som brukte 40? % ?av budsjettet på salgsfremmende kommunikasjon og 60? % ?på merkevarebygging?.?? ?Tallene varierte noe fra bransje til bransje?, ?og for B2B markedet viste det at en fordeling på 50/50? ?ga best effekt?. 
Dataene dekker et bredt spekter av sektorer og budsjetter?, ?og representerer de sterkeste bevisene som finnes i verden for effektiv kommunikasjon. ?
I boken? ?«the short and the long of it»? ?utgitt av Peter Field og Les Binet beskrives effekten av å kombinere de to strategiene over en tidsperiode på ett til tre år?. ?
Studien viser tydelig at kortsiktige salgskampanjer som støttes opp av kreative?, ?emosjonelle kommunikasjon ??–?? ? helst med høy? ?«fame/buzz-effekt»?, ?gir best resultat i form av vekst? og ?økt fortjeneste på kort og lang sikt?. ?
Her kan du lese mer hvordan du lager en markedsplan som skaper resultater.



Anbefalte lenker: